vineri, 13 martie 2015

Stăpânul inelelor. Personajele




Frăția inelului


Frodo
În calitate de purtător al inelului și protagonist al întregului roman, Frodo are un temperament potrivit pentru a se împotrivi răului. Este curajos, altruist, atent, înțelept și întotdeauna de-o politețe ieșită din comun. Spre deosebire de hobbiții provinciali și mulțumiți de viața lor simplă, Frodo este curios în legătură cu lumea din afara Comitatului și cunoscător al tradițiilor elfilor. După cum observă toate personajele, de la Bilbo și Gandalf până la Aragorn, Frodo are  ceva special, ce îi deosebește de membrii rasei sale. Bunătatea, înțelepciunea și caracterul impecabil al lui Frodo ar putea să-l facă să pară unidimensional dacă nu ar fi atât de des chinuit de îndoieli și nu ar întâlni obstacole pe care nu crede că le poate depăși. Frodo nu are puteri supranaturale, nici măcar o putere fizică ieșită din comun ca Aragorn. Inițial, este atât de slab încât de-abia poate să părăsească Comitatul, având nevoie de ajutorul fermierului Maggot și apoi de ajutorul lui Tom Bombadil. Această dimensiune a unui fizic fragil reprezintă o inversiune față de modelul tipic al eroului epic, puternic și curajos, capabil să lupte împotriva monștrilor sau a unor zeități malefice. În acest sens, Frodo este un protagonist de natură creștină, întrucât creștinismul celebrează puterea umilinței și dezvăluie faptul că forța caracterului e mai importantă decât forța fizică, iar calea către salvare o reprezintă sacrificiul în fața unei puteri mai mari. Modul în care Frodo își îndeplinește datoria purtând inelul și eroismul său, ce constă în a rezista tentației de a folosi inelul exemplifică tocmai aceste idei. Poate că aspectul care îl diferențiază pe Frodo cel mai mult de alte personaje este acea tristețe nedefinită pe care o resimte tot timpul. Spre deosebire de Aragorn sau de Gandalf, Frodo nu posedă niciun fel de glorie. El primește o sarcină foarte grea, care pentru el devine o simplă povară, din ce în ce mai grea de-a lungul drumului. În Comitat, Frodo visează la aventură, în drumul său, dorește să se întoarcă acasă. Din acest punct de vedere, Frodo este un erou diferit, pentru că marea sa aventură nu-i pare o aventură, ci o percepe ca pe o datorie, ceva imposibil de îndeplinit. Frodo nu caută fiorul explorării sau bătălii sau acte de eroism. Tocmai prin aceasta, dorința lui de a continua să fie purtătorul inelului dezvăluie tipul de tărie de caracter pe care Tolkien îl consideră important.

Sam
Sam reprezintă o contrapondere constantă la grandoarea evenimentelor ce au loc în roman. Din anumite puncte de vedere, înțelepciunea sa populară și devoțiunea extremă față de Frodo pot părea întrucâtva forțate, însă aceste trăsături îi permit lui Tolkien să păstreze o mică parte din atmosfera Comitatului de-a lungul romanului, pe măsură ce personajele se apropie de Mordor. Sam este un hobbit tipic, într-o măsură mai mare decât Frodo, însă și el manifestă o curiozitate atipică față de lumea din afara Comitatului. Sam este timid și oarecum inadaptat social, dar se dovedește curajos în luptă și capabil să ia decizii rapide. Vorbirea să are în permanență un ton modest și uimit. Autorul alege să vorbească prin intermediului său când încearcă să redea grația supranaturală a elfilor într-un mod simplu și direct. Sam reprezintă de asemenea o contrapondere pentru melancolia și fatalismului Frodo. Când Frodo devine preocupat de povara inelului, el ajunge să se bazeze pe Sam tot mai mult pentru ajutor. În cele mai lipsite de speranță momente ale călătoriei, Sam rămână pragmatic și optimist. Dacă datoria lui Frodo este să ducă inelul, de multe ori, datoria lui Sam devine să-l ducă pe Frodo mai departe.

Gandalf cel gri
Gandalf este un vrăjitor de o putere și înțelepciune ieșite din comun, însă, la prima vedere, pare un bătrân care conduce o căruță plină de artificii. Acest amestec de forță supranaturală și umanitate profundă îl definește pe Gandalf. El se simte la fel de bine la petrecerea lui Bilbo, dar și în Consiliul lui Elrond și îi consideră prieteni atât pe Galadriel, venită parcă din altă lume, dar și pe Barliman, hangiul din Bree. Această calitate îl face pe Gandalf mai simpatic decât elfii, care, de multe ori, se dovedesc aroganți. Tot această calitate îi oferă și perspective pe care elfii, mai înțelepți, nu le pot percepe, ca de exemplu momentul în care Gandalf susține dorința lui Sam, Pippin și Merry să fie incluși în Frăția inelului, pe motiv că loialitatea lor față de Frodo compensează lipsa de experiență și de forță. În mod paradoxal, vedem puterea lui Gandalf crescând de-a lungul primului volum, pe măsură ce el întâlnește obstacole ce îi arată limitele puterii. Este în permanență testat, de către Saruman, la ușa de intrare în Moria și pe podul din Kazah-dum. În unele dintre aceste momente, Gandalf răspunde cu puteri magice, dar în altele triumful său vine într-o manieră modestă, umană. De exemplu, după multe încercări de a deschide ușa din Moria, Gandalf înțelege că răspunsul este o ghicitoare foarte simplă. Atunci când nu mai știe pe ce drum s-o apuce în tunelele din Moria, își aprinde pipa și fumează. După cum vedem mai târziu, în al doilea volum, Gandalf se va întoarce supraviețuind bătăliei cu îngrozitorul Balrog și devenind astfel mai puternic. Oricum, chiar și la apogeul puterilor sale, Gandalf își păstrează umanitatea.

 Aragorn
Ca și Gandalf, Aragorn ascunde o putere și o măreție uimitoare, deghizate sub aspectul unui exterior umil. La început, îl întâlnim pe Aragorn ca Pas Mare, un rătăcitor laconic și înspăimântător oarecum în aspect. Pe măsură ce acțiunea evoluează, îl vedem transformându-se  în regele ce trebuie să devină. El dezvăluie un curaj, o bunătate și o înțelepciune asemănătoare cu ale lui Gandalf. Însă, în anumite momente, Aragorn pare oarecum vulnerabil. Întrebat de ce nu oferă nicio dovadă a identității sale de către hobbiți, unul dintre răspunsurile sale este că dorește ca hobiții să îl considere prieten înainte de a ști care este moștenirea sa. O astfel de mărturisire reprezintă revelația unei trăsături oarecum neașteptate la un personaj ce altfel ar putea părea sigur pe el și impenetrabil.

Cele două turnuri
Frodo
Asemenea celorlalți hobbiți din roman, Frodo nu este născut erou, ci un personaj obligat să devină erou. Comparativ cu alți eroi (neînfricatului Gimli, clarvăzătorul Legolas sau nobilul Théoden) Frodo apare aproape absurd de necalificat pentru rolul central pe care-l îndeplinește. Niciodată nu îl vedem acționând cu un curaj nebun. Pe de altă parte, curajul lui Frodo pare aproape involuntar: acțiunea sa de a își pune inelul când se teme că a fost văzut în Mordor e un act impulsiv, dictat parcă de o altă forță. Ultima imagine a lui Frodo din Cele două turnuri, paralizat și lipsit de puteri e demnă de milă și foarte departe de modelul eroic. Mai mult, Frodo posedă o tendință de a se încrede în alții, care, deși reprezintă un sentiment nobil, îi aduce necazuri în întâlnirea cu Gollum. Frodo își dă silința să îi demonstreze lui Gollum că hobiții sunt stăpâni de încredere doar pentru a fi trădat mai târziu atunci când Gollum îi conduce pe el și pe Sam în bârlogul lui Shelob. Frodo este incapabil să intimideze pentru a fi puternic, dar din acest motiv e mai aproape de cititor. În ciuda lipsei eroismul lui sau poate tocmai din acest motiv, Frodo este apreciat de cei care îl cunosc îndeaproape. Cel mai apropiat prieten al său este servitorul său, Sam, pe care Frodo niciodată nu tratează ca pe un servitor, întotdeauna adresându-i-se ca unui egal. Sam este dedicat stăpînului său. Chiar și Gollum dezvăluie o trăire ce pare a fi afecțiune autentică pentru Frodo. Atunci când Sam îl bănuiește că s-ar fi furișat pe lângă Frodo atunci când acesta doarme, de fapt Gollum îl privește cu un fel de admirație pe acesta. Frodo este un personaj ale cărui eșecuri pot fi ale omului obișnuit și a cărui bunătate îl transformă într-un personaj plăcut.

Sam
Deși în primele părți ale romanului Sam ar putea părea un personaj lipsit de profunzime, din punct de vedere psihologic, el este unul dintre cele mai interesante și mai complexe personaje din roman. El este pragmatic și dominat de bunul simț, îi plac berea și mâncarea și este inteligent, dar oarecum uituc. De-a lungul celui de-al doilea volum, Sam se schimbă mai mult decât alte personaje. Inițial, nu pare a fi capabil de gândire independentă. Prin referirea constantă la Frodo ca stăpânul său, cititorii sunt determinați să considere că Sam suferă de un simț al inferiorității. Totuși, Frodo niciodată nu se poartă ca un stăpân, însă, cu toate acestea, Sam se prezintă ca servindu-l pe Frodo. Până la urmă, Sam nu va mai fi servitor. La sfârșitul volumului, când Frodo este paralizat și incapabil să vorbească, Sam este obligat să-și afirme propria putere și să-și asume rolul de purtător al inelului. Astfel, el devine propriul său stăpân și ajunge să simbolizeze potențialul de eroism ce poate să existe în absolut orice om.

Gandalf
Gandalf reprezintă forța supremă a binelui în roman, un oponent egal pentru Saruman și Sauron. Cu bunătatea și puterea sa, el poate reprezenta un simbol cvasireligios pe alocuri. De asemenea, reînvierea din al doilea volum și amplificarea puterilor în urma acestei resurecții îl aproprie de o figură christică. Pe de altă parte, el își păstrează legăturile umane cu toate personajele, dovedind respect chiar și pentru aceia lipsiți de importanță. Există și situații în care Gandalf apelează la ajutorul uman de care chiar are nevoie, că atunci când îi cere lui Théoden calul Shadowfax. Astfel, Gandalf este apropiat de cititor, căruia i se permite să se identifice cu personajul într-o oarecare măsură.

Merry și Pippin
Peregrin și Merry reprezintă întreaga rasa a hobbiților în prima parte a volumului al doilea, întrucât Frodo și Sam nu apar în această parte a povestirii. Pippin este un hobbit tipic, prin bunătatea, umilința și amestecul de temeri și defecte. Este mai inteligent și perspicace decât curajos, ca de exemplu atunci când reușește să scape de Orci nu luptând, ci și profitând de un cuțit ce cade lângă mâinile sale legate. Chiar dacă nu este un erou tipic de aventură, dă dovadă de fermitate și istețime, trăsături ce-l fac un membru important al Frăției inelului. El dă dovadă de o generozitate ieșită din comun atunci când îi împrumută pipa lui Gimli pentru a-l face pe acesta să se simtă bine. El dovedește în repetate rânduri că pune o foarte mare importanță pe relațiile și prieteniile sale, în special pe cea cu Merry, un moment în care dovedește acest lucru fiind prizonieratul. Merry și Pippin, prin felul lor de-a fi obișnuit ne ajută să ne identificăm cu misiunea lor și astfel cititorul se poate pune în locul acestora, intrând în lumea din roman.

Gollum
Gollum se deosebește de personajele negative ce populează lumea romanului prin psihologia sa atipică. Este capabil să vorbească și foarte dispus să-și împărtășească gândurile cu oricine dorește să le audă, uneori vorbind cu voce tare și atunci când este singur. Astfel, Gollum este mai mult decât un simplu monstru. Pe de altă parte, nu este nici un reprezentant al răului absolut pentru că nu are măreția lui Sauron sau Saruman, nici măcar pe cea a lui Limbă de Vierme. Nu ne putem imagina niciunul dintre aceste personaje bălăcindu-se în căutarea peștelui. Cu toate că se comportă ca un servitor, e greu de crezut că el îl urmează pe Frodo doar pentru a-i câștiga încrederea. Mai degrabă, această servitute pare a fi starea naturală a lui Gollum, cel puțin starea naturala determinată de lungi ani în care a posedat inelul. Moralitatea lui Gollum este aproape imposibil de ghicit pe parcursul romanului. Dacă alte personaje sunt în totalitate bune sau rele, el se comportă ca și cum ar fi de partea binelui, dar la fel de bine poate fi și trădător. Până la sfârșitul romanului, nu există nicio certitudine. Una dintre ciudățeniile sale este atașamentul față de Frodo. Pe de o parte, el îl conduce pe Frodo către o moarte probabilă și nu este prieten adevărat. Dar, totuși, există o serie de surprinzătoare dovezi de afecțiune chiar și sub falsitatea la care Gollum apelează pentru a câștiga încrederea lui Frodo. În momentele de reală afecțiune, identitatea pierdută a lui Smeagol pare a ieși la suprafață, poate ca răspuns la identificarea sa cu Frodo.

Întoarcerea regelui

Frodo

În ultimul volum, Frodo nu mai este cel ce conduce în acțiunea, ci ajunge să fie condus de alții și de circumstanțe. După ce misiunea este îndeplinită și inelul distrus, Frodo se întoarce acasă, însă acolo nu-și mai poate găsi locul. După cum îi spune și lui Sam, el se simte rănit pentru că toate experiențele de după Muntele Osândei îi par irelevante. Mai mult, el se simte rănit pentru că a dus la capăt o grea încercare în care scopul era negativ, să distrugă ceva. Astfel rămâne adevăratul erou al acțiunii pentru că a reușit să îndeplinească o sarcină imposibil de realizat pentru alții. Din cauza pierderii propriei vigori și identități, la sfârșitul romanului, Frodo alege să-și părăsească prietenii și viața și să plece cu elfii înspre Vest.

Sam
Pe de altă parte, Sam se schimbă, devenind el însuși un erou. El îl salvează pe Frodo atunci când este luat prizonier de orci. Până și în această acțiune salvatoare, Sam își lasă amprenta personalității, întrucât acțiunile sale sunt în permanență dublate de comentariul pe care îl face în minte. El oferă un model al eroului al cărui eroism nu stă în impuls și în alegerea conștientă de a face fapte eroice, fiind astfel un eroism de esență comică. Tot acest eroism este dublat de un devotament autentic față de Frodo, care motivează întreg comportamentul hobbitului.

Gandalf își dovedește la începutul ultimului volum umanitatea, luându-l pe Pippin cu el în Minas  Tirit și fiind în același timp răbdător, dar și exigent cu Pippin, pentru că întotdeauna își face timp să-l asculte pe hobbit și ia în seamă percepția lui Pippin asupra evenimentelor. În permanență, atenția lui Gandalf se împarte între aspectele generale, ca de exemplu viitorul Pământului de mijloc și nevoile personale imediate ale celor din jurul său. Ca și Frodo, Gandalf se distinge de Sauron prin faptul că nu percepe viața sau destinul ca fiind fixe. Astfel, el încearcă să vadă potențialul de bine existent în fiecare individ și până în ultima clipă speră că oricine poate alege calea binelui.

Aragorn este personajul central în titlul celui de-al treilea volum, Întoarcerea regelui. Când apare pentru prima dată în Frăția inelului, Aragorn este un mercenar, un personaj misterios din nord. Pe parcurs, aflăm că Pas Mare este de fapt Aragorn, moștenitorului lui Isildur, ultimul rege al oamenilor. Pentru hobbiți, Pas Mare pare oarecum înspăimântător însă, în același timp, nobil. Pe măsură ce timpul trece, el începe să se refere la el însuși drept Aragorn și să-și concentreze atenția asupra redobândirii tronului. În ultimele cărți, personajul nu se mai dezvăluie prin conversații, ci prin acțiunile pe care le face. El devine opusul hobbiților, pentru că nu-și mai caută identitatea, ci o dezvăluie prin acțiunile sale simbolice. El este un vindecător și un rege în adevăratul sens al cuvântului, prin solemnitatea și noblețea atitudinilor și acțiunilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu